Blog

Heb je wilde plannen om een geniaal nieuw product op de markt te brengen? Of is het altijd al je droom geweest om een eigen webshop op te richten? Dat juichen wij alleen maar toe! Met jaarlijks steeds meer webshops die het internet vullen, is het makkelijker dan ooit om een eigen online winkel te starten.

Toch gaat een webshop starten niet zonder slag of stoot. Je zult namelijk een aantal belangrijke stappen moeten doorlopen om legaal en professioneel te kunnen opereren. In deze blog vertellen we je er graag meer over. 

Waarom zou je een webshop beginnen? 

Met steeds meer webshops die je online tegenkomt is het niet gek dat je zelf ook de ambitie hebt om er ooit een op te starten. En de redenen daarvoor zijn niet vreemd. Een groeiend aantal webshops, en dus ook ondernemers, duidt er namelijk ook op dat het wel degelijk rendabel is om online te verkopen.

Daarnaast biedt een eigen webshop je de vrijheid om zelf te bepalen wat je verkoopt, zonder de kosten en beperkingen van een fysieke winkel. Je kunt veel zelf doen en dat maakt een webshop echt een eigen canvas waar je op kunt werken. Ideaal voor een fulltimejob, maar ook zeker wanneer je wat wilt bijverdienen! 

Een webshop beginnen: Wat heb je nodig? 

Voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt als webshop, zijn er een aantal belangrijke zaken die je zult moeten regelen. Het belangrijkste van allemaal? De website natuurlijk! Dit is de basis van je online winkel en moet gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en veilig zijn voor je klanten. Maar ook een bedrijfsnaam, logo en complete huisstijl zijn dingen die je niet mag vergeten.  Andere zaken die je zult moeten regelen? Die hebben we onderstaand voor je uitgewerkt! 

een webshop beginnen

1 – Een KvK inschrijving

Als je een webshop start word je gezien als ondernemer, en dan zul je dus een KvK registratie moeten hebben. Bij de Kamer van Koophandel registreer je je webshop als officiële onderneming, waarbij je een uniek KvK-nummer ontvangt. Dit nummer moet je vervolgens op je website en facturen vermelden. De KvK-inschrijving zorgt ervoor dat je officieel staat ingeschreven en geeft je ook een btw-nummer, dat essentieel is voor je btw-aangifte. 

2 – Vergeet de betaalmethodes niet

Je klanten moeten natuurlijk ook bestelling kunnen plaatsen en deze veilig kunnen afrekenen. Zorg ervoor dat je webshop verschillende betaalmethodes aanbiedt, zoals iDeal, creditcards, PayPal of achteraf betalen. In feite geldt hier: Hoe makkelijker je het maakt voor klanten om te betalen, hoe groter de kans dat ze hun aankoop voltooien.

3 – Een veilige webshop inclusief keurmerken

Er is tegenwoordig steeds meer bewustzijn rondom veilig shoppen. Het gevolg is dat iedere webshop de nodige keurmerken nodig heeft om vertrouwen te wekken bij klanten. Keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk laten zien dat je webshop voldoet aan belangrijke eisen op het gebied van veiligheid, transparantie en klantenservice. 

Ook voor iDeal betalingen zul je in het bezit moeten zijn van een aantal keurmerken. Deze keurmerken zorgen ervoor dat je betalingsprocessen voldoen aan de hoogste veiligheidseisen en dat klanten met een gerust hart hun aankopen kunnen doen. 

4 – Logistiek en verzending

Een webshop draait niet alleen om de verkoop, maar ook om het leveren van de producten aan je klanten. En natuurlijk op tijd, want een snelle en betrouwbare levering is cruciaal voor klanttevredenheid. Zorg ervoor dat je samenwerkt met een betrouwbare verzendpartner en zorg ook dat er altijd voorraad is. Goed georganiseerd te werk gaan is essentieel met een webshop. 

5 – En natuurlijk, producten

Je kan moeilijk producten verkopen die je niet hebt! Zonder je productassortiment is er immers geen webshop. Zorg er dan ook voor dat je weet wat je gaat verkopen, maar dat je ook een voorraad hebt en deze goed beheerd. Uiteindelijk wil je voorkomen dat klanten je website weer verlaten omdat ze erachter komen dat er geen producten zijn of dat de voorraad niet up-to-date is. 

De meest gemaakt fouten bij het starten van een webshop

Om je te behoeden voor beginnersfouten of valkuilen die lastig zijn om op te lossen, hebben we de belangrijkste valkuilen voor je op een rij gezet: 

  • Een webshop starten zonder plan of zonder te kijken naar de concurrentie
  • Onvoldoende inzicht in je doelgroep en de mensen die bij je kopen
  • Ontbreken van een converterende website die gericht is op verkoopstimulans
  • Het niet meten van je groei met de website
  • Te weinig aandacht besteed aan SEO-technische aspecten
  • Het gebrek aan een privacystatement 
  • Onvoldoende focus op klantbeleving
  • Geen helder retourbeleid, wat klanten kan afschrikken

Een webshop starten? Doe het goed met Bedrijfszaken

Heb je de ambitie om aan de slag te gaan met een eigen webshop? Zorg dat je niet tegen onnodige obstakels aanloopt door goed voorbereid te starten. Met de ondersteuning van Bedrijfszaken.nl leg je een stevige basis voor jouw online succes. 
Onze specialisten beschikken over de kennis en ervaring om je altijd te voorzien van praktisch advies en persoonlijke begeleiding. Neem dan ook contact met ons op wanneer je vragen hebt over het starten van een webshop.

Lees meer

Overweeg je om je onderneming om te zetten in een BV? Dan zijn er een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden. Eén daarvan is de mogelijkheid om de BV met terugwerkende kracht op te richten. Dit kan aantrekkelijk zijn om fiscale voordelen te benutten of om eerdere transacties en winst aan de BV toe te rekenen.

In deze blog gaan we dieper in op de ins en outs rondom het oprichten van een BV met terugwerkende kracht. Daarnaast benoemen we de voordelen die dit met zich meebrengt en lichten we concrete stappen toe.

Wat betekent terugwerkende kracht bij oprichting van BV?

Het oprichten van een BV met terugwerkende kracht betekent dat je de oprichtingsdatum juridisch en fiscaal laat terugvallen naar een eerdere datum. Denk bijvoorbeeld aan het begin van een boekjaar, om zo bepaalde fiscale voordelen te benutten. 

Het met terugwerkende kracht oprichten van een BV kan via een notaris. Hierbij wordt in de statuten vastgelegd dat de oprichtingsdatum eerder ligt dan de daadwerkelijke inschrijving in het handelsregister. 

start up oprichten

Waarom een BV oprichten met terugwerkende kracht?

Een BV oprichten kan met name interessant zijn als je de fiscale voordelen van een BV-structuur wilt benutten vanaf een eerdere datum. We zien dit vaak wanneer bedrijven de datum willen terugzetten om bijvoorbeeld belastingtechnische voordelen te realiseren. Denk aan: 

  • Fiscale voordelen benutten vanaf een eerdere datum
  • Belastingen optimaliseren door winsten en kosten van eerder boekjaar toe te rekenen
  • In aanmerking komen voor belastingaftrekken die gelden vanaf de terugwerkende datum
  • Bedrijfsmiddelen en investeringen sneller afschrijven voor belastingdoeleinden
  • Belastingtarieven en winstmarges optimaal inzetten

Hoe kun je een BV oprichten met terugwerkende kracht? 

Een BV oprichten met terugwerkende kracht is in de meeste gevallen mogelijk. Het vereist wel een aantal stappen en voorwaarden voordat dit ook daadwerkelijk in gang kan worden gezet. Ten eerste moet je de oprichtingsakte van de BV laten passeren bij een notaris. Daarnaast zul je bij de KvK de BV inschrijven en aangeven dat de oprichtingsdatum terugwerkende kracht heeft, mits deze aanvraag voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. 

Het oprichten van een BV met terugwerkende kracht kan zowel met ruisende als geruisloze inbreng. We lichten beide graag voor je toe: 

  • Met ruisende inbreng: Bij een oprichting met ruisende inbreng neem je bestaande activa (zoals geld, panden of bedrijfsmiddelen) mee naar de nieuwe BV. Dit kan belastingtechnisch nadelige gevolgen hebben, omdat de inbreng in principe wordt gezien als een verkoop. Het voordeel is echter dat je direct de waarde van je onderneming kunt toewijzen aan de BV.
  • Met geruisloze inbreng: Bij een geruisloze inbreng breng je je bedrijf of vermogen over naar de BV zonder dat dit direct tot belastingheffing leidt. De waarde van de activa wordt in principe overgenomen zonder dat je daar belasting over hoeft te betalen. Dit is een aantrekkelijke optie voor ondernemers die hun bedrijf willen structureren zonder dat het belastingtechnisch te zwaar weegt.

Bv oprichten met terugwerkende kracht: Doen of niet doen? 

Het oprichten van een BV met terugwerkende kracht is met name interessant wanneer je financiële en fiscale voordelen wilt benutten. Denk bijvoorbeeld aan het toerekenen van winsten of kosten aan een eerder boekjaar, wat gunstig kan zijn voor je belastingpositie. Daarnaast kan het handig zijn als je al zakelijke activiteiten hebt verricht die je aan de BV wilt koppelen.

Toch is deze keuze niet voor iedereen de juiste. Het kost namelijk wel tijd om deze overgang te regelen. Denk aan het inschakelen van een fiscalist of notaris en het doorlopen van een aantal voorwaarden. Ook zul je te maken krijgen met andere deadlines: 


Raadpleeg altijd een bedrijfsspecialist

Voordat je aan de slag gaat met het omzetten van je bedrijfsvorm, raden we altijd aan om de kennis in te winnen van een specialist. Dat kan een bekende in je netwerk zijn, maar het inhuren van een accountant, jurist of business specialist behoort ook tot de mogelijkheden. Bij Bedrijfszaken.nl helpen wij je graag om de juiste stappen te zetten bij het omzetten van je bedrijfsvorm. Neem dan ook vrijblijvend contact met ons op of vraag om een offerte op maat. 

Lees meer

Een bekend model binnen de marketing- en ondernemerswereld is het SIVA model. Dit model wordt ook wel gezien als een alternatief op het 4P of 4C model en legt de nadruk op de klantgerichte benadering van marketing. 

Wellicht heb je er al eens over gehoord op school of ben je deze al eens tegengekomen in een managementboek. Het SIVA model heeft hoe dan ook vele voordelen. Die lichten we in deze blog toe. 

Wat is het SIVA-model? 

In plaats van enkel te focussen op product, prijs, plaats en promotie, richt het SIVA-model zich op de oplossing die je biedt voor de behoeften van de klant, de informatie die je deelt, de waarde die je levert en de toegankelijkheid van je product of dienst, ook wel uitgewerkt in: 

  1. Solution: de specifieke oplossing dat het product te bieden heeft
  2. Information: de manier waarop er wordt gecommuniceerd met de klant
  3. Value: de werkelijke waarde dat het product waard is voor de klant
  4. Access: bereikbaarheid en toegankelijkheid van het product

Hoe werkt het SIVA-model? 

De kracht van het SIVA-model zit in de klantgerichte aanpak, daar waar het 4P of 4C model meer kijkt naar het product. Doordat er nu wordt ingespeeld op de klantwens, waarop het product vervolgens kan worden aangepast, is de kans op een succesvol product vele malen groter. De elementen in het SIVA-model zijn zorgvuldig ontworpen om de klant centraal te stellen in elke fase van het proces. 

De 4 elementen toegelicht

Het SIVA-model is een mooie aanvulling op de gebruikelijke marketingmodellen, omdat het zich richt op de vier essentiële elementen die samen een klantgerichte strategie vormen. We lichten de 4 elementen graag toe. 

1- Solution – Oplossing

De ‘Solution’ is in feite de oplossing op een probleem dat men ervaart bij bepaalde handelingen, in het dagelijks leven, op de werkvloer of tijdens een rit in de auto. Dit element draait vooral om het vinden van het pijnpunt van de klant, zodat je hier met je product op kunt inspelen.

solution

Een voorbeeld van deze aanpak is een fitnessapp die zich richt op mensen die moeite hebben om gemotiveerd te blijven tijdens hun trainingen. Het pijnpunt van deze klanten is vaak het gebrek aan motivatie. Op dit ‘probleem’ van de fitnessapp inspelen door functies te bieden om toch voor die motivatie te zorgen. 

2 – Information – Informatie

Waar ‘Promotie’ in het 4P model vooral gericht is op het adverteren van een product en het aantrekken van klanten door middel van verschillende marketingcommunicatiestrategieën, richt het ‘Information’-element in het SIVA-model zich op het verstrekken van relevante en waardevolle informatie. Dit element gaat dus veel dieper, daar waar het kijkt naar de informatie die klanten daadwerkelijk nodig hebben om een weloverwogen beslissing te nemen. 

3 – Value – Waarde

Waarde is meer dan alleen geld. De ‘Prijs’ in het 4P model draait voornamelijk om de kosten van een product, terwijl het ‘Value’-element in het SIVA-model zich richt op de totale waarde 

Die een klant voelt bij een product. Dat kan dus meer zijn dan alleen de waarde in geld. 

Een voorbeeld. Een premium koffiemerk schenkt jou een heerlijke koffie. In plaats van dat jij het ziet als een lekkere drank die je 2,50 kost, zien anderen het wellicht weer als een waardevol momentje van ontspanning. Of denk eens aan een horloge, dat voor de een wordt geziens als een pronkstuk en door de ander als een functioneel hulpmiddel om op tijd te zijn.

4 – Access – Toegang 

Dit is de mate waarin klanten toegang hebben tot een product of dienst. In het 4P model gaat het hier om de toegankelijkheid, ook wel ‘Plaats’. Denk bij ‘Access’ aan de wachttijden, schaarste en het gemak waarmee klanten hun gewenste product kunnen verkrijgen. Dit omvat niet alleen de fysieke beschikbaarheid in winkels, maar ook de online toegang via e-commerceplatforms en mobiele applicaties.

Het SIVA-model in vergelijking met het 4P model

Het 4P model is niet per se een verkeerd model. Ook dit theoretische model heeft bepaalde invalshoeken die absoluut van waarde kunnen zijn voor het ontwikkelen, introduceren of vermarkten van een product. Bij het 4P model ligt de focus meer productgebonden, daar waar het SIVA-model meer inzet op een klantgebonden focus. 

In feite komen beide modellen met elkaar overeen, maar ligt alleen het perspectief anders. Zo is de ‘Solution’ in het SIVA-model, de ‘Prijs’ in het 4P model. En zo is ‘Value’ het ‘Product’ in het 4P-model. 

Wanneer gebruik je het SIVA-model? 

Het SIVA-model is breed inzetbaar en kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt, met name voor producten en diensten. Zo kan het SIVA-model worden toegepast bij het doen van marktonderzoek, het ontwikkelen van een nieuw product, het aanpassen van een bestaand product of het opmaken van een marketingstrategie. Daarnaast is het SIVA-model ook bijzonder nuttig bij het verbeteren van klantrelaties, omdat het bedrijven helpt om beter inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van hun klanten.

Meer weten over het SIVA-Model? 

Het SIVA-model is slecht één van de vele praktische marketingmodellen die jou kunnen helpen bij het vormgeven of verbeteren van je productaanbod. Bij Bedrijfszaken.nl vertellen we je graag meer over de inhoud van het SIVA-model, evenals andere marketingstrategieën die je kunnen helpen om je aanbod te verbeteren. 
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van jouw product als beginnende ondernemer? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Ons team van experts staat klaar om al je vragen te beantwoorden en je te voorzien van gerichte adviezen.

Lees meer

Wil je een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt brengen? Of wil je een nieuwe marketingcampagne starten? Dan is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is, wat de wensen van jouw doelgroep zijn, wat de problemen van jouw doelgroep zijn, hoe je jouw doelgroep het beste kan bereiken, ga zo maar door. 

Zonder deze belangrijke informatie is het namelijk heel lastig om een product of dienst aan te bieden die daadwerkelijk aansluit op de vraag van je potentiële klanten. In deze informatieve blog leer je in 5 stappen je doelgroep nauwkeurig te onderzoeken.  

Wat is een doelgroep nu eigenlijk?

Een doelgroep is een groep mensen of bedrijven, met een aantal gemeenschappelijke eigenschappen, die je met je product of dienst wil bereiken. Het doel van een doelgroeponderzoek is om de gemeenschappelijke eigenschappen van deze groep te achterhalen, zodat je de producten of diensten die je aanbiedt kunt aanpassen aan deze eigenschappen. 

Op deze manier zorg je ervoor dat je producten of diensten perfect aansluiten op de behoeften van jouw doelgroep.  Tegelijkertijd zorg je er ook voor dat je de plank niet volledig misslaat wanneer je jouw product promoot, maar niet weet wie nu eigenlijk je koper is.

Doelgroep kiezen: Hoe doe je dat? 

Je doelgroep kan je dus beter bereiken als je deze in kaart hebt. Dit uit zich vervolgens in de producten of diensten die je aanbiedt, maar ook hoe je communiceert via je website of marketingcampagnes. Als je bijvoorbeeld een pedicureservice aan huis voor ouderen wilt aanbieden, zul je dit niet adverteren via social media kanalen zoals TikTok en Instagram, maar eerder via de plaatselijke krant, die veel ouderen dagelijks lezen.  

“Zonder dat je een doelgroep hebt geformuleerd is het aanbieden van een product of dienst een gok die de kans op succes verkleint.” 

vergrootglazen voor doelgroeponderzoek

Aanleidingen voor een doelgroeponderzoek

Er zijn verschillende redenen om een doelgroeponderzoek uit te voeren. Hoe je dit onderzoek inricht, hangt af van deze redenen. Hieronder geven wij een aantal voorbeelden van mogelijke aanleidingen voor een doelgroeponderzoek: 

  • Je gaat net beginnen met ondernemen en wilt weten wie je ideale klanten zijn.
  • Je wilt achterhalen of je huidige klanten tevreden zijn over je huidige producten of diensten.
  • Je wilt weten waarom huidige klanten niet tot een vervolgaankoop overgaan.
  • Je wilt nieuwe producten of diensten op de markt aanbieden.

In 5 stappen je doelgroeponderzoek uitvoeren

  1. Bepaal het doel van het doelgroeponderzoek

Voor je begint met een doelgroeponderzoek is het belangrijk om vast te stellen wat je ermee wilt bereiken. Dus wat is het doel van het doelgroeponderzoek? Het maken van een doelgroeponderzoek is namelijk nooit het doel op zich. Stel een doel op dat in lijn is met je bedrijfsdoelen en ga vanuit die visie te werk. Zo kan het zijn dat je voor het einde van het jaar 10 nieuwe klanten wilt hebben, wilt zorgen dat bestaande klanten vaker terugkomen of wilt achterhalen wat de behoeften of problemen van een groep in een bepaalde regio zijn. Doel vastgesteld? Mooi, dan gaan we door naar de volgende stap.

  1. Maak een plan voor het doelgroeponderzoek

Het doel is vastgesteld, en nu? Dit moet duidelijk worden in het plan van je doelgroeponderzoek. Nu je het doel van je onderzoek hebt vastgesteld is het belangrijk om dit zo specifiek mogelijk te formuleren. Dit noemen we ook wel je onderzoek afbakenen. Een afgebakend onderzoek leidt namelijk tot gerichte resultaten die daadwerkelijk antwoord geven op je vraag. 

In je plan moet duidelijk worden welke groep je wilt onderzoeken. Dus van welke groep wil je meer weten? Wees wederom zo specifiek mogelijk in deze beschrijving maar zorg wel dat het de beschrijving relevant blijft voor je onderzoeksvraag. Denk hierbij aan demografische-, geografische- en gedragskenmerken. 

Vervolgens bepaal je of je het onderzoek zelf wilt uitvoeren of wil laten uitvoeren door een onderzoeksbureau. Vaak kan je zelf al heel veel doen. Kijk bijvoorbeeld naar de informatie die je vanuit je huidige klantenbestand al hebt over deze groep, benader deze groep voor extra informatie en zoek daarnaast naar externe bronnen voor aanvullende informatie.

  1. Wat weet je al van je bestaande klanten?

Nu je plan is opgesteld ga je achterhalen wat je al van je bestaande klanten of je uitgekozen groep weet. Verzamel alle informatie die relevant is voor je onderzoek. Verzamel dus de klantdata die je hebt vanuit je bedrijfsvoering, maar verzamel ook nieuwe informatie door middel van het afnemen van interviews en enquêtes van klanten. Op deze manier breng je in kaart wat je al weet en welke informatie je nog mist om je vraag te kunnen beantwoorden. Misschien kom je erachter dat je al over meer informatie beschikt dan je dacht.

  1. Onderzoek je potentiële klanten

Nu je in kaart hebt gebracht wat je al weet kan je onderzoek doen naar de informatie die je nog niet hebt. Online is bijna alle benodigde informatie te vinden. Denk aan demografische, geografische en psychografische kenmerken. 

Zo kun je op de website van de KvK terecht voor: bedrijfsinformatie, marktverkenningen, ondernemersprofielen, financiële gegevens, lokale en regionale informatie, trends en ontwikkelingen en netwerkmogelijkheden en evenementen.

Op de website van het CBS kan je veel vinden over: demografische gegevens, geografische gegevens, sociaal-economische gegevens, consumptie- en leefstijldata, digitale en technologische trends, gezondheid en welzijn, milieu en duurzaamheid en sectoranalyses. 

Op de website van het Sociaal en Cultureel Planbureau is veel te vinden over: leefstijlen en sociale klassen, welzijn en levenskwaliteit, gezin en familie, onderwijs en arbeid, sociale en culturele participatie, normen en waarden, maatschappelijke trends en toekomstscenario’s, migratie en integratie, gezondheid en zorg en sociale ongelijkheid.

  1. Stel een klantprofiel op

Is je doelgroeponderzoek helemaal afgerond? Dan kun je klantprofielen opstellen. In deze stap creëer je fictieve personen die je doelgroep weerspiegelen. Zo breng je de resultaten van je onderzoek tot leven en kan je deze personen gebruiken voor je marketingstrategieën.

klantprofiel

Afhankelijk van hoe groot je doelgroep is en uit hoeveel subgroepen deze bestaat, stel je verschillende klantprofielen op. Bestaat je doelgroep zowel uit werkenden als gepensioneerden? Dan stel je voor beide een klantprofiel op. Wij raden aan om dit voor elke subgroep te doen, maar maak er niet te veel (maximaal 5). Dit is om te voorkomen dat je in de laatste stap je focus, overzichtelijkheid en relevantie verliest. 

Meer weten over een doelgroeponderzoek?

Zonder goed beeld van je doelgroep is het moeilijk om producten of diensten aan te bieden waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Daarom is het heel belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Wil je meer weten over doelgroeponderzoek? Neem contact met ons op. Wij van Bedrijfszaken.nl helpen je graag op weg om jouw product of dienst zo dadelijk aan te kunnen bieden aan de juiste doelgroep. 

Lees meer

Voor jou als ondernemer is het belangrijk om de mogelijkheden op het gebied van financiering in kaart te brengen. Dit soort financieringsmogelijkheden zijn van belang voor de groei en de ontwikkeling van jouw bedrijf. Of je nu net start of al jaren ondernemer bent: er komt altijd een moment waarop extra financiële middelen gewenst of noodzakelijk zijn. Kies een financieringsvorm die bij jouw doelen past. 

In sommige gevallen komt een zakelijke lening beter van pas, terwijl in andere gevallen een zakelijk krediet een betere optie is. Wat is het verschil tussen een lening en een krediet? En welke kies je wanneer? In dit artikel leggen we het je uit.

Wat is een zakelijk krediet?

Een zakelijk krediet is een geldbedrag dat voor jou klaarstaat bij de bank, kredietverstrekker of investeerder. Met een zakelijk krediet los je een tijdelijk tekort aan liquide middelen op. Dit krediet gebruik je bijvoorbeeld om investeringen te doen, personeel aan te nemen of de kaspositie te verbeteren. Je kunt er tot een vaste limiet geld uit opnemen wanneer jij dat nodig hebt. Je bepaalt bij een zakelijk krediet zelf wanneer je dat doet en hoeveel geld je opneemt. Je betaalt alleen maar rente over het opgenomen bedrag. 

Voordelen van een zakelijk krediet

Voordelen van een zakelijk krediet

  • Flexibiliteit
    Je bepaalt zelf hoeveel geld je wilt lenen en wanneer je dit bedrag nodig hebt. Ook bepaal je hoe lang je over de aflossing wilt doen. 
  • Snelheid
    Het aanvraagproces verloopt relatief snel, waardoor het geldbedrag vaak al binnen enkele dagen beschikbaar is. Dit kan van groot belang zijn wanneer er snel gehandeld moet worden. 
  • Lagere rente
    Een zakelijk krediet kan over het algemeen tegen een lagere rente worden afgesloten dan bijvoorbeeld een creditcard of een rekening-courantkrediet. 
  • Verbetering van de kredietwaardigheid
    Door het afsluiten van zakelijk krediet en het op tijd aflossen van de lening, kan de kredietwaardigheid van jouw bedrijf verbeteren. 

Een zakelijk krediet biedt dus de perfecte oplossing voor wanneer jij als ondernemer wilt kunnen investeren op de momenten dat het nodig is. 

Wanneer kies ik voor een zakelijk krediet?

Ondernemen is niet voorspelbaar, dus er zijn verschillende redenen om te kiezen voor flexibel krediet. Je hebt toegang tot een krediet en je bepaalt zelf wanneer je opneemt en aflost. Een zakelijk krediet is geschikt voor werkkapitaal, crediteuren, voorraad aanvullen, het aannemen van extra personeel en onderhoud aan machines of systemen.

Wat is een zakelijke lening?

Met een zakelijke lening ontvang je het leenbedrag in één keer op je rekening. Je betaalt het geleende bedrijf vervolgens in maandelijkse, gelijke termijnen terug. Geld dat je hebt afgelost, kun je niet meer opnieuw opnemen (dit in tegenstelling tot een zakelijk krediet). Je betaalt een vooraf afgesproken rentepercentage over het openstaande bedrag. 

Een zakelijke lening wordt vaak gebruikt om een langlopende investering voor je bedrijf te financieren. Denk bijvoorbeeld aan een uitbreiding, de aanschaf van machines of andere bedrijfsmiddelen. Vaak gaat het hier om een eenmalige, grote uitgave.

voordelen van een zakelijke lening

Voordelen van een zakelijke lening

  • Investeren is direct mogelijk
    Na het afsluiten van een zakelijke lening kun je direct investeren in je bedrijf omdat je het bedrag direct op je zakelijke rekening ontvangt. 
  • Vast termijnbedrag en vaste rente
    Tijdens de looptijd van de lening weet je precies wat je vaste lasten zijn. 
  • Renteaftrek
    De rente die je betaalt over je zakelijke lening kun je aftrekken bij de fiscus. 
  • Vervroegd aflossen
    Het is mogelijk om kosteloos en boetevrij vervroegd af te lossen. Zo wordt de looptijd van je lening korter en betaal je uiteindelijk minder rente. 

Wanneer kies ik voor een zakelijke lening?

Ga je een eenmalige grote uitgave voor je bedrijf doen? Dan is lenen een goede optie. Je hebt het volledige bedrag in één keer tot je beschikking en zodra de lening is afbetaald, heb je geen behoefte meer aan extra financiering. Een zakelijke lening is o.a. geschikt voor eenmalige grote uitgaven zoals machines, bedrijfsruimtes of systemen. 

Meer weten over financieringen?

Met behulp van financiering kun je je ambities waarmaken en je bedrijf laten groeien. Wil je meer weten over de financieringsmogelijkheden in jouw situatie? Neem dan contact met ons op. Wij van Bedrijfszaken.nl helpen je graag op weg.

Lees meer

Of je nu een startende ondernemer bent of al langer gevestigd bent: crowdfunding kan interessant zijn wanneer je en goed idee hebt voor een nieuwe dienst of een nieuw product en je geld zoekt. En ja, hiervoor kun je naar een bank, maar wist je dat er ook alternatieve financieringsvormen zijn zoals crowdfunding. In dit artikel vertellen wij je graag wat crowdfunding is en wat jij er als ondernemer aan hebt. 

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is een alternatieve financieringsvorm waarbij je, zoals de naam al doet vermoeden, geld ophaalt bij de ‘crowd’ (bij het grote publiek). Je hoeft dan niet naar een bank of een andere financiële instelling. En het voordeel van crowdfunding is dat het niet alleen geld, maar ook naamsbekendheid oplevert waardoor je ook meteen klanten aan je bedrijf of project bindt.

Hoe werkt het?

Wanneer je van plan bent om crowdfunding in te zetten, kan dit op verschillende manieren. De belangrijkste vormen van crowdfunding zijn:

  • Donatie zonder tegenprestatie.
  • Lening.
  • Donatie met niet-financiële tegenprestatie, dus in de vorm van een product of dienst.
  • Een converteerbare lening, uiteindelijk om te zetten in aandelen.
  • Aandelen als investering, de vergoeding is afhankelijk van het resultaat. 

Combinaties van meerdere vormen zijn eventueel ook mogelijk.

is crowdfunding iets voor jou

Is crowdfunding iets voor jou?

Het is wel van belang om na te gaan of crowdfunding iets voor je is, of het bij je organisatie past. Voldoe je aan de volgende voorwaarden? Dan is het antwoord ja. 

  • Een aansprekend plan waarin je aangeeft waarvoor de gevraagde financiering nodig is. 
  • Je hebt een enthousiast netwerk van mensen die willen investeren. 
  • Je biedt een aantrekkelijke en duidelijke tegenprestatie. 

Hoe kan ik met crowdfunding starten?

Houd er rekening mee dat je in een geslaagde crowdfundingactie veel tijd, kennis en energie moet stoppen. Wij van Bedrijfszaken.nl vertellen je stap voor stap hoe je met crowdfunding kunt starten. 

1. Maak een plan 

Waarvoor heb je precies financiering nodig? Leg dat uit in een plan en geef middels en financieel plan ook aan hoeveel geld je nodig hebt. En welk bedrag je vervolgens wilt ophalen met behulp van crowdfunding. Maak een zo realistisch mogelijke inschatting. Dit plan vormt namelijk niet alleen de basis voor je onderneming, maar ook voor je crowdfundingcampagne. 

2. Bepaal de vergoeding voor je investeerders

Wat krijgen investeerders ervoor terug als ze geld in jouw plan steken? Kom met een aantrekkelijk bod zodat investeerders ook interesse krijgen. Maar houd er ook rekening mee wat haalbaar is voor jou. 

3. Kies een crowdfundingplatform 

Een crowdfundingplatform is een online platform waar je een financieringsvraag kunt indienen. Het platform beoordeelt vervolgens jouw aanvraag en geeft aan of het doel bij het platform past. Sluit het aan? Dan wordt jouw project geplaatst, waarna investeerders in jouw project kunnen investeren. 

Er zijn meer dan 80 verschillende crowdfundingplatforms. En elk platform is weer anders. Let bij het kiezen van het juiste platform op de volgende aandachtspunten:

  • Welk model van crowdfunding gebruikt het platform?
  • Wat is de hoogte van het bedrag dat je nodig hebt?
  • Wat is de looptijd van de campagne?
  • Wat is de looptijd van de financiering?
  • In welke branche ben je actief?

4. Een goede pitch

Een kort en krachtig verhaal of je bedrijf of je plan is belangrijk. Bereid een goede pitch voor om financiers te overtuigen. Wat willen zij van je weten? Vertel je verhaal met passie. Geef aan welke probleem je met je bedrijf (product of dienst) oplost en wie je helpt. Op deze manier maak je duidelijk waar financiers hun geld voor geven. 

5. Schakel je netwerk in 

Maak voorafgaand aan de campagne je netwerk enthousiast. Vertel bekenden dat je op zoek bent naar financiering en waarvoor je geld nodig hebt. Probeer op deze manier ambassadeurs te vinden voor je plan. 

6. Start je campagne

Je campagne gaat live en je campagnetijd gaat in. Gebruik ieder moment om mensen over jouw actie te vertellen, zowel online als offline. Maak jouw verhaal persoonlijk. 

Is crowdfunding iets voor jou?

Crowdfunding past bij je of het iets echt helemaal niets voor jou. Denk jij dat crowdfunding bij je past? Zorg er dan voor dat je genoeg tijd hebt om hieraan te besteden. De doorlooptijd ligt namelijk tussen de vier en zes maanden. Hulp nodig? Neem dan contact op met Bedrijfszaken.nl. Wellicht dat we iets voor elkaar kunnen betekenen.

Lees meer

Projecten kunnen soms behoorlijk veel tijd vergen door de complexiteit van de verschillende facetten die betrokken zijn. Projecten beheersen vereist dan ook meer dan alleen een goed idee; het vraagt om een gestructureerde aanpak met een duidelijke planning. 

Zonder een helder plan voor de vijf kernaspecten van projectbeheer, tijd, geld, kwaliteit, informatie en organisatie, wordt het projectbeheer een chaotische onderneming. Het succes van een project hangt grotendeels af van een effectieve beheersing van deze vijf belangrijke gebieden. In deze blog gaan we dieper in op de vijf processen die een cruciale rol spelen bij het beter kunnen beheersen van projecten, die je uitstekend kunt gebruiken in je ondernemingsplan.

Projecten beheersen: Begin met een goede planning

Een goede planning is het halve werk. Vaak zien we ondernemingen nog te weinig werken met een gedetailleerd en strategisch plan, waardoor er al snel chaos kan ontstaan wanneer zaken niet lopen zoals ze horen te lopen. Een goede en uitgebreide planning kan dan ook een essentiele rol spelen om overzicht te behouden en om altijd op de hoogte te zijn van de voortgang van een project. Leg dan ook vast hoelang bepaalde stappen mogen duren en welke middelen daarvoor nodig zijn. 

1 – Tijd managen

Tijd is geld is misschien wel de vaakst geroepen quote in het bedrijfsleven. Het klinkt cliché maar tijdsbeheersing is cruciaal voor het succes van elk project. Door effectief tijd te managen, zorg je ervoor dat alle projectactiviteiten volgens plan verlopen en deadlines worden gehaald. Hoe doe je dit gericht? Zorg voor een urenregistratiesysteem en laat medewerkers hun uren noteren. Bereken de productiviteit van de uren en gebruik deze cijfers om de voortgang in de gaten te houden. 

Daarnaast kun je ook een tijdsplan maken per project, door de volgende stappen uit te voeren: 

  1. Stel een deadline op met de einddatum, maar ook met tussentijdse stappen
  2. Selecteer de benodigde mensen, middelen en capaciteiten 
  3. Detailleer de doorlooptijd van de activiteiten
  4. Relateer alle uit te voeren activiteiten
  5. Beoordeel de tijdsplanning vast en laat deze goedkeuren
  6. Bekijk de resultaten, stuur waar nodig bij en betrek andere mensen erbij
Tijd managen

2 – Geld managen

Je wilt natuurlijk het budget niet overschrijden. Het is dan ook essentieel om een gedetailleerde financiële planning te maken en het budget nauwlettend in de gaten te houden gedurende het project. De financiële bewaking is bedoeld om recht- en doelmatig om te gaan met de beschikbare middelen. Het is namelijk lastig om geld te beinvloeden wanneer dit al is uitgegeven. 

Ook een geldplan is eenvoudig samen te stellen, door de volgende stappen uit te voeren: 

  1. Inventariseer het gewenste rendement
  2. Maak een kosten/batenoverzicht
  3. Stel een kostenbudgettering op ]
  4. Wijs verschillende budgetten toe aan de verschillende projecten 
  5. Laat de geldplanning controleren, en herstructureer waar nodig

3 – Informatie managen

Informatiebeheer is essentieel voor de effectieve uitvoering van elk project. Zonder een goed georganiseerd informatiemanagementsysteem kunnen belangrijke details verloren gaan, wat kan leiden tot misverstanden, vertragingen of zelfs fouten die het hele project in gevaar brengen. Voor een soepel verloop van het project moet je ervoor zorgen dat alle relevante informatie up-to-date en toegankelijk is voor alle teamleden en belanghebbenden.

Een informatieplan opstellen bestaat uit de volgende stappen: 

  1. Maak een stappenplan met alle handelingen tijens een project
  2. Benoem in iedere stap de benodigde informatie die voor iedereen te lezen is
  3. Zorg ervoor dat de juiste informatie bij de juiste personen terechtkomt
  4. Houd informatie actueel en zorg voor regelmatige updates
  5. Bespreek de informatie met alle betrokken partijen binnen het projectteam

4 – Kwaliteit managen

Kwaliteitsbeheer zorgt ervoor dat het eindproduct of de dienst voldoet aan de kwaliteiten die je wilt nastreven. Het beheersen van kwaliteit betekent het vaststellen van kwaliteitsnormen, het regelmatig beoordelen van de werkprocessen en het uitvoeren van kwaliteitscontroles gedurende het hele project. De stappen die je moet zetten om een gericht kwaliteitsplan te schrijven: 

  1. Omschrijf wat in jouw ogen kwaliteit is
  2. Voer regelmatige controles en evaluaties uit en vraag klanten om hun mening
  3. Analyseer waar fouten zitten en bedenk oplossingen
  4. Verzamel feedback van belanghebbenden en gebruik dit om processen te verbeteren
  5. Pas waar nodig het kwaliteitsplan aan

5 – Projectorganisatie managen

De manier waarop een project wordt georganiseerd en gestructureerd, heeft een grote invloed op het uiteindelijke succes ervan. Met projectorganisatie doelen we op het vaststellen van een duidelijke structuur, waarin verantwoordelijkheden, rollen, en bevoegdheden goed zijn gedefinieerd. Kort gezegd is een projectorganisatieplan bedoeld om de vraag te beantwoorden: “Wie doet wat?”

Je maakt een projectorganisatieplan door de volgende stappen door te nemen: 

  1. Stel een projectteam samen met de juiste mix van vaardigheden
  2. Definieer duidelijke rollen en verantwoordelijkheden voor ieder teamlid 
  3. Controleer tijdig of de verantwoordlijkheden worden opgepakt
  4. Werk met een projectmanagementsysteem om ieders taken bij te houden
  5. Bespreek regelmatig of de taken nog passen bij de teamleden

Meer weten over het beheersen van projecten? 

Het beheersen van projecten helpt je om deze succesvol te plannen, uit te voeren en af te ronden binnen de gestelde tijd, budget en kwaliteitsnormen. Het zorgt ervoor dat je middelen effectief worden ingezet, risico’s worden beheerd en de voortgang wordt gemonitord, zodat je tijdig kunt bijsturen indien nodig.

Onze bedrijfsspecialisten helpen je graag bij het definieren van de juiste projectstructuur en het opstellen van een gedetailleerd projectplan. Neem dan ook contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Lees meer

Wanneer je als ondernemer start of al even ervaring hebt in je vakgebied, komt de SWOT-analyse je vast bekend voor. De analyse speelt een belangrijke rol bij het inzichtelijk maken van de sterktes en zwaktes van jouw onderneming, maar biedt ook inzicht in de eventuele kansen om te groeien en de bedreigingen die op je pad kunnen komen. 

In onze optiek is een SWOT-analyse onmisbaar, vooral wanneer je een startende ondernemer bent of het voornemen hebt om je onderneming te laten groeien. Maar ook als je niet wilt inleveren op je concurrentiepositie. In deze blog vertellen we graag meet over de analyse. 

Wat is een SWOT-analyse? 

De SWOT-analyse is een onmisbare analyse voor beginnende ondernemers. Maar ook voor grote bedrijven is het regelmatig up to date maken van de SWOT-analyse een cruciaal onderdeel van strategische planning. Het biedt inzicht in de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen die de prestaties en de strategische koers van een onderneming beïnvloeden.

Door deze vier aspecten in kaart te brengen, helpt een SWOT-analyse bedrijven om strategische beslissingen te nemen, plannen te ontwikkelen en hun concurrentiepositie te verbeteren. 

De 4 onderdelen van de SWOT-analyse uitgelicht

De SWOT-analyse bestaat uit 4 onderdelen : Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Elk van deze onderdelen biedt een ander perspectief op de interne en externe factoren die invloed hebben op een organisatie. We gaan dieper in op de 4 onderdelen: 

  • Strengths (sterktes):
    Interne factoren die een organisatie een voordeel geven ten opzichte van de concurrentie. Dit kunnen unieke middelen, sterke merkwaarde, vaardigheden, technologieën of een efficiënt proces zijn.
  • Weaknesses (zwaktes):
    Interne factoren die een organisatie op een achterstand kunnen zetten. Dit kan variëren van beperkte middelen, verouderde technologie, inefficiënte processen, tot een gebrek aan bepaalde vaardigheden of ervaring.
  • Opportunities (kansen):
    Externe factoren die een organisatie kan benutten om groei en succes te bevorderen. Dit omvat markttrends, nieuwe technologieën, veranderende consumentenbehoeften, of andere gunstige externe omstandigheden.
  • Threats (bedreigingen):
    Externe factoren die risico’s vormen voor de organisatie. Dit kan gaan om toenemende concurrentie, economische recessies, veranderende wet- en regelgeving, of andere externe uitdagingen die je bedrijfsvoering kunnen beïnvloeden.
De 4 onderdelen van de SWOT-analyse uitgelicht

Wat zijn de voordelen van een SWOT-analyse

Met behulp van een SWOT-analyse krijg je een helder en gestructureerd overzicht van de interne en externe factoren die van invloed zijn op je organisatie. Het helpt je niet alleen om je sterke punten en zwakke punten te identificeren, maar ook om kansen te benutten en bedreigingen te anticiperen. 

Hierdoor kun je strategische beslissingen beter onderbouwen, prioriteiten stellen en je strategie afstemmen op de huidige marktomstandigheden. Bovendien bevordert het de communicatie binnen je team door een gemeenschappelijk doel te creëren in de strategische uitdagingen en mogelijkheden. 

Hoe maak je een SWOT-analyse? 

Een SWOT-analyse maken is niet moeilijk. We raden vooral aan om de tijd ervoor te nemen en mensen in te schakelen die verschillende perspectieven kunnen bieden. Pak vervolgens een pen en papier en schrijf gezamenlijk de sterktes en zwaktes op.

Wanneer deze zijn opgeschreven, ga je aan de slag met het identificeren van kansen en bedreigingen die extern zijn. Dit kan door marktonderzoek te doen, trends te analyseren en informatie van branche-experts te verzamelen. Zorg ervoor dat je elk punt zorgvuldig overweegt en prioriteert op basis van impact en haalbaarheid.

Tips bij het maken van een onderscheidende SWOT-analyse

  • Betrek medewerkers, partners of leveranciers uit verschillende afdelingen
  • Gebruik actuele data van maximaal 5 jaar oud voor je marktonderzoek 
  • Wees eerlijk en realistisch om een ware afspiegeling te krijgen
  • Maak een dynamisch document van de analyse, zodat je altijd kunt aanpassen
  • Prioriteer de belangrijkste factoren en schrijf concrete actiepunten op
  • Controleer halfjaarlijks of de SWOT-analyse nog past bij het bedrijf 

Hulp nodig bij het opstellen van een SWOT-analyse? 

Onze bedrijfsspecialisten helpen je graag bij het opstellen van een grondige en effectieve SWOT-analyse. Als ervaringsdeskundige weten zij als geen ander wat de waarde van een gedetailleerde en goed onderbouwde analyse is voor het succes van je onderneming. We gaan dan ook graag met je aan de slag om de sterktes en zwaktes van je organisatie te identificeren en deze inzichten om te zetten in concrete strategische aanbevelingen.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Of wil je direct aan de slag? Neem dan contact op met onze specialisten.

Lees meer

Leiderschap is één van de meest waardevolle eigenschappen voor een succesvolle ondernemer. Niet alleen is een echte leider goed in het managen van mensen en processen, hij of zij is ook een bron van inspiratie voor collega’s. In het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen R. Covey zijn 7 kenmerkende eigenschappen uitgewerkt die essentieel zijn voor succesvol leiderschap. In deze blog vertellen we je er alles over. 

Over het boek ‘de Zeven eigenschappen van effectief leiderschap’

Het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen R. Covey is inmiddels een onmisbaar literatuurwerk geworden in management-, communicatie- en marketingstudies. In dit boek schrijft Covey, die ook wordt gezien als grootmeester van persoonlijke ontwikkeling, over de essentie van effectief leiderschap en het belang van het ontwikkelen van sterke gewoonten.

De gerenommeerde auteur presenteert hier zeven eigenschappen die een individu moet bezitten of ontwikkelen om een effectieve en inspirerende leider te worden:

1 – Wees proactief 

Met proactiviteit wordt bedoeld dat je de verantwoordelijkheid neemt voor je eigen leven en gedrag. Proactieve mensen laten zich niet leiden door externe omstandigheden of de omgeving; in plaats daarvan maken ze bewuste keuzes gebaseerd op hun waarden en doelen. Ze nemen initiatief, anticiperen op mogelijke problemen en bedenken oplossingen voordat deze zich voordoen. 

2 – Begin met het einde voor ogen

Voordat je begint met een project, taak of zelfs je dagelijkse activiteiten, is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van wat je uiteindelijk wilt bereiken. Dit betekent dat je je doelen en visie definieert en deze als leidraad gebruikt voor al je acties en beslissingen. Door met het einde voor ogen te beginnen, kun je je inspanningen richten op wat echt belangrijk is, voorkom je tijdverspilling en kun je gerichter en effectiever werken. 

3 – De belangrijkste zaken komen als eerst

First things first, is een principe dat benadrukt dat je je tijd en energie moet richten op de taken die het meest waardevol zijn voor het bereiken van je doelen. Door prioriteit te geven aan wat echt belangrijk is, voorkom je dat je verstrikt raakt in details of taken die weinig impact hebben op je uiteindelijke resultaten.

4 – Denk altijd in win-win 

Je kunt niet altijd alles bereiken wat je wilt zonder rekening te houden met anderen. Denken in win-win betekent streven naar oplossingen waar alle betrokken partijen voordeel uit halen. Het vereist een mindset van samenwerking, waarbij je zoekt naar creatieve en duurzame oplossingen die recht doen aan de belangen van alle partijen.

Denken in win-win

5 – Eerst begrijpen, dan begrepen worden

Het vijfde punt van Covey beschrijft het belang van empathisch luisteren voordat je zelf begrepen wilt worden. Dit betekent dat je actief en met oprechte interesse luistert naar de perspectieven, gevoelens en standpunten van anderen. Door eerst te begrijpen wat anderen ervaren en willen communiceren, kun je beter reageren en constructief bijdragen aan de interactie.

6 – Creëer synergie

Synergie betekent het combineren van de krachten en capaciteiten van individuen om samen meer te bereiken dan wat ze afzonderlijk zouden kunnen bereiken. Het gaat om het benutten van verschillende perspectieven, vaardigheden en ideeën om gezamenlijk tot innovatieve oplossingen en resultaten te komen. Hoewel synergie een wat lastiger te begrijpen begrip is, is het essentieel voor het stimuleren van creativiteit en het overtreffen van individuele prestaties. 

7 –  Houd de zaag scherp

Met de zaag scherp houden wordt gedoeld op het belang van voortdurende zelfverbetering en persoonlijke vernieuwing. Dit principe benadrukt dat het essentieel is om regelmatig tijd en energie te investeren in het versterken van je fysieke gezondheid, emotionele welzijn, mentale scherpte en spirituele groei. Door continu te leren, te groeien en je vaardigheden aan te scherpen, kun je niet alleen persoonlijk succes behalen, maar ook duurzame waarde toevoegen aan je team en organisatie.

Meer weten over effectief leiderschap in het bedrijfsleven? 

Bij Bedrijfszaken weten we als geen ander wat de toegevoegde waarde is van sterk en inspirerend leiderschap. Een goede leider kan niet alleen de prestaties en productiviteit van een team verbeteren, maar ook de bedrijfscultuur positief beïnvloeden. En dus behoort het boek van Covey naar onze mening altijd in de boekenkast van iedere ondernemer.

Wil jij een bedrijf opstarten? Of wil je grotere stappen gaan maken met je start-up? Dan is het cruciaal om te investeren in je leiderschapsvaardigheden. Onze ervaren experts vertellen je er graag meer over en helpen je bij het ontwikkelen van de nodige vaardigheden en strategieën voor jouw onderneming.

Lees meer

Veel bedrijven zweren bij het belang van een goede huisstijl. En daar zijn wij het helemaal mee eens. Een uniforme huisstijl zorgt namelijk voor herkenbaarheid en consistentie. Mensen zullen jouw bedrijf, product of dienst op den duur herkennen en vertrouwen. Dit vertrouwen kan leiden tot klantloyaliteit, wat jouw bedrijf in positieve zin een boost kan geven. Het is dan ook absoluut de moeite waard om aandacht te besteden aan de huisstijl. 

In deze blog vertellen we je graag meer over het hebben van een sterke, doordachte huisstijl. We benoemen de voordelen en helpen je op weg bij het uitwerken van jouw onderscheidende huisstijl. 

Wat is een huisstijl nu eigenlijk? 

Een huisstijl is een bundeling van alle visuele en communicatieve elementen die de identiteit van een organisatie of merk vormen. Denk hierbij aan het logo, de kleuren, de typografie die gebruikt wordt en de grafische elementen die terugkomen op de website en in communicatie-uitingen. Maar ook de tone of voice speelt een belangrijke rol. 

Zie een huisstijl dan ook als een belangrijke factor om bekendheid te creëren en consistentie uit te stralen. Het zorgt ervoor dat klanten de organisatie gemakkelijk herkennen, direct weten in welke branche je actief bent en wat je visie en missie zijn. 

Waarom een sterke huisstijl de deur opent naar successen

Het niet hebben van een huisstijl kan zorgen verwarring. Niet alleen zul je bij iedere presentatie die je vormgeeft weer nieuwe kleuren gebruiken, mensen zullen onbewust ook minder vertrouwen hebben in je merk. Een sterke huisstijl waar bewust over is nagedacht heeft dan ook vele voordelen: 

  • Je onderscheidt jouw bedrijf van andere in de branche: Door jezelf anders te positioneren dan concurrenten, en dus te kiezen voor een unieke huisstijl, zorg je voor een herkenbare identiteit die opvalt tussen de andere aanbieders.
     
  • Je wekt vertrouwen op en creëert een band met je doelgroep: Een huisstijl kan ver gaan en er echt voor zorgen dat klanten zich emotioneel verbonden voelen met je merk. Door consistentie in visuele elementen en communicatie straal je professionaliteit uit, wat het vertrouwen vergroot.
  • Je creëert herkenbaarheid onder klanten: Klanten herkennen je merk onmiddellijk wanneer je je voor een langere periode houdt aan een consistente huisstijl. Het geeft een gevoel van betrouwbaarheid en zorgt ervoor dat klanten vaker voor jou zullen kiezen. 

Een huisstijl uitwerken: Waar begin je? 

Voordat je begint met het uitwerken van een huisstijl is het vooral aan te raden om eerst op te schrijven waar jouw bedrijf nu eigenlijk voor staat. Hecht jij bijvoorbeeld veel waarde aan duurzaamheid? Dan kan de kleur groen een mooie rol spelen in jouw huisstijl. Door bewust met de huisstijl bezig te zijn creëer je een sterke basis die aansluit bij je bedrijfswaarden en missie.

Bedenk ook wie je doelgroep is en wat hen aanspreekt. Je concurrenten hebben niet voor niets een huisstijl die hen al aanspreekt. Kopieer niet, maar houdt wel rekening met wat wél en niet werkt. Wanneer je weet welke kant je op wilt gaan met jouw huisstijl raden we aan om alles te documenteren. Maak dan een moodboard om inspiratie te verzamelen en je ideeën visueel te maken.

Zet het moodboard om naar een stijldocument

Wanneer je een moodboard hebt gemaakt is het wellicht slim om deze door naasten te laten controleren. Schakel vrienden en familie in en vraag hen om mee te denken, zodat je echt een next-level huisstijl kunt uitwerken dat jouw bedrijf perfect weerspiegelt. 

Vervolgens is het zaak om te documenteren wat nu eigenlijk je logo, kleurenpalet en typografie wordt. Dit verwerk je in een complet stijldocument waar je altijd op kunt terugvallen. 

Verwerk je huisstijl in je communicatie-uitingen

Nu je weet welke kleuren en lettertypes jouw bedrijf kracht geven, kun je aan de slag gaan met het vertalen van deze elementen naar je communicatie-uitingen. Denk hierbij aan de website, flyers, posters, nieuwsbrieven, signings en social media posts. Zo is jouw bedrijf niet te missen en versterk je de herkenbaarheid bij je doelgroep.

Kunnen wij je helpen bij het bedenken van een huisstijl? 

Het ontwikkelen van een huisstijl is een leuk maar toch tijdrovend proces. Je zult dan ook tijd moeten steken in het bepalen van de kernwaarden van je bedrijf, het onderzoeken van je doelgroep en het analyseren van concurrenten. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Of wil je dat we meedenken over een logo of bedrijfsnaam? Onze ervaren specialisten denken graag met je mee en voorzien je van waardevolle adviezen om een huisstijl te ontwikkelen dat écht past bij jouw bedrijf en je helpt bij het verder professionaliseren van je merk.

Lees meer