Crowdfunding: wat is het en wat heb ik er als ondernemer aan?

Antoine Beckers

CTO – Bedrijfszaken.nl

Via Bedrijfszaken.nl helpen we startups en snelgroeiende ondernemingen de volgende stap te maken. 

Of je nu een startende ondernemer bent of al langer gevestigd bent: crowdfunding kan interessant zijn wanneer je en goed idee hebt voor een nieuwe dienst of een nieuw product en je geld zoekt. En ja, hiervoor kun je naar een bank, maar wist je dat er ook alternatieve financieringsvormen zijn zoals crowdfunding. In dit artikel vertellen wij je graag wat crowdfunding is en wat jij er als ondernemer aan hebt. 

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is een alternatieve financieringsvorm waarbij je, zoals de naam al doet vermoeden, geld ophaalt bij de ‘crowd’ (bij het grote publiek). Je hoeft dan niet naar een bank of een andere financiële instelling. En het voordeel van crowdfunding is dat het niet alleen geld, maar ook naamsbekendheid oplevert waardoor je ook meteen klanten aan je bedrijf of project bindt.

Hoe werkt het?

Wanneer je van plan bent om crowdfunding in te zetten, kan dit op verschillende manieren. De belangrijkste vormen van crowdfunding zijn:

  • Donatie zonder tegenprestatie.
  • Lening.
  • Donatie met niet-financiële tegenprestatie, dus in de vorm van een product of dienst.
  • Een converteerbare lening, uiteindelijk om te zetten in aandelen.
  • Aandelen als investering, de vergoeding is afhankelijk van het resultaat. 

Combinaties van meerdere vormen zijn eventueel ook mogelijk.

is crowdfunding iets voor jou

Is crowdfunding iets voor jou?

Het is wel van belang om na te gaan of crowdfunding iets voor je is, of het bij je organisatie past. Voldoe je aan de volgende voorwaarden? Dan is het antwoord ja. 

  • Een aansprekend plan waarin je aangeeft waarvoor de gevraagde financiering nodig is. 
  • Je hebt een enthousiast netwerk van mensen die willen investeren. 
  • Je biedt een aantrekkelijke en duidelijke tegenprestatie. 

Hoe kan ik met crowdfunding starten?

Houd er rekening mee dat je in een geslaagde crowdfundingactie veel tijd, kennis en energie moet stoppen. Wij van Bedrijfszaken.nl vertellen je stap voor stap hoe je met crowdfunding kunt starten. 

1. Maak een plan 

Waarvoor heb je precies financiering nodig? Leg dat uit in een plan en geef middels en financieel plan ook aan hoeveel geld je nodig hebt. En welk bedrag je vervolgens wilt ophalen met behulp van crowdfunding. Maak een zo realistisch mogelijke inschatting. Dit plan vormt namelijk niet alleen de basis voor je onderneming, maar ook voor je crowdfundingcampagne. 

2. Bepaal de vergoeding voor je investeerders

Wat krijgen investeerders ervoor terug als ze geld in jouw plan steken? Kom met een aantrekkelijk bod zodat investeerders ook interesse krijgen. Maar houd er ook rekening mee wat haalbaar is voor jou. 

3. Kies een crowdfundingplatform 

Een crowdfundingplatform is een online platform waar je een financieringsvraag kunt indienen. Het platform beoordeelt vervolgens jouw aanvraag en geeft aan of het doel bij het platform past. Sluit het aan? Dan wordt jouw project geplaatst, waarna investeerders in jouw project kunnen investeren. 

Er zijn meer dan 80 verschillende crowdfundingplatforms. En elk platform is weer anders. Let bij het kiezen van het juiste platform op de volgende aandachtspunten:

  • Welk model van crowdfunding gebruikt het platform?
  • Wat is de hoogte van het bedrag dat je nodig hebt?
  • Wat is de looptijd van de campagne?
  • Wat is de looptijd van de financiering?
  • In welke branche ben je actief?

4. Een goede pitch

Een kort en krachtig verhaal of je bedrijf of je plan is belangrijk. Bereid een goede pitch voor om financiers te overtuigen. Wat willen zij van je weten? Vertel je verhaal met passie. Geef aan welke probleem je met je bedrijf (product of dienst) oplost en wie je helpt. Op deze manier maak je duidelijk waar financiers hun geld voor geven. 

5. Schakel je netwerk in 

Maak voorafgaand aan de campagne je netwerk enthousiast. Vertel bekenden dat je op zoek bent naar financiering en waarvoor je geld nodig hebt. Probeer op deze manier ambassadeurs te vinden voor je plan. 

6. Start je campagne

Je campagne gaat live en je campagnetijd gaat in. Gebruik ieder moment om mensen over jouw actie te vertellen, zowel online als offline. Maak jouw verhaal persoonlijk. 

Is crowdfunding iets voor jou?

Crowdfunding past bij je of het iets echt helemaal niets voor jou. Denk jij dat crowdfunding bij je past? Zorg er dan voor dat je genoeg tijd hebt om hieraan te besteden. De doorlooptijd ligt namelijk tussen de vier en zes maanden. Hulp nodig? Neem dan contact op met Bedrijfszaken.nl. Wellicht dat we iets voor elkaar kunnen betekenen.