Wil je een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt brengen? Of wil je een nieuwe marketingcampagne starten? Dan is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is, wat de wensen van jouw doelgroep zijn, wat de problemen van jouw doelgroep zijn, hoe je jouw doelgroep het beste kan bereiken, ga zo maar door.
Zonder deze belangrijke informatie is het namelijk heel lastig om een product of dienst aan te bieden die daadwerkelijk aansluit op de vraag van je potentiële klanten. In deze informatieve blog leer je in 5 stappen je doelgroep nauwkeurig te onderzoeken.
Wat is een doelgroep nu eigenlijk?
Een doelgroep is een groep mensen of bedrijven, met een aantal gemeenschappelijke eigenschappen, die je met je product of dienst wil bereiken. Het doel van een doelgroeponderzoek is om de gemeenschappelijke eigenschappen van deze groep te achterhalen, zodat je de producten of diensten die je aanbiedt kunt aanpassen aan deze eigenschappen.
Op deze manier zorg je ervoor dat je producten of diensten perfect aansluiten op de behoeften van jouw doelgroep. Tegelijkertijd zorg je er ook voor dat je de plank niet volledig misslaat wanneer je jouw product promoot, maar niet weet wie nu eigenlijk je koper is.
Doelgroep kiezen: Hoe doe je dat?
Je doelgroep kan je dus beter bereiken als je deze in kaart hebt. Dit uit zich vervolgens in de producten of diensten die je aanbiedt, maar ook hoe je communiceert via je website of marketingcampagnes. Als je bijvoorbeeld een pedicureservice aan huis voor ouderen wilt aanbieden, zul je dit niet adverteren via social media kanalen zoals TikTok en Instagram, maar eerder via de plaatselijke krant, die veel ouderen dagelijks lezen.
“Zonder dat je een doelgroep hebt geformuleerd is het aanbieden van een product of dienst een gok die de kans op succes verkleint.”

Aanleidingen voor een doelgroeponderzoek
Er zijn verschillende redenen om een doelgroeponderzoek uit te voeren. Hoe je dit onderzoek inricht, hangt af van deze redenen. Hieronder geven wij een aantal voorbeelden van mogelijke aanleidingen voor een doelgroeponderzoek:
- Je gaat net beginnen met ondernemen en wilt weten wie je ideale klanten zijn.
- Je wilt achterhalen of je huidige klanten tevreden zijn over je huidige producten of diensten.
- Je wilt weten waarom huidige klanten niet tot een vervolgaankoop overgaan.
- Je wilt nieuwe producten of diensten op de markt aanbieden.
In 5 stappen je doelgroeponderzoek uitvoeren
- Bepaal het doel van het doelgroeponderzoek
Voor je begint met een doelgroeponderzoek is het belangrijk om vast te stellen wat je ermee wilt bereiken. Dus wat is het doel van het doelgroeponderzoek? Het maken van een doelgroeponderzoek is namelijk nooit het doel op zich. Stel een doel op dat in lijn is met je bedrijfsdoelen en ga vanuit die visie te werk. Zo kan het zijn dat je voor het einde van het jaar 10 nieuwe klanten wilt hebben, wilt zorgen dat bestaande klanten vaker terugkomen of wilt achterhalen wat de behoeften of problemen van een groep in een bepaalde regio zijn. Doel vastgesteld? Mooi, dan gaan we door naar de volgende stap.
- Maak een plan voor het doelgroeponderzoek
Het doel is vastgesteld, en nu? Dit moet duidelijk worden in het plan van je doelgroeponderzoek. Nu je het doel van je onderzoek hebt vastgesteld is het belangrijk om dit zo specifiek mogelijk te formuleren. Dit noemen we ook wel je onderzoek afbakenen. Een afgebakend onderzoek leidt namelijk tot gerichte resultaten die daadwerkelijk antwoord geven op je vraag.
In je plan moet duidelijk worden welke groep je wilt onderzoeken. Dus van welke groep wil je meer weten? Wees wederom zo specifiek mogelijk in deze beschrijving maar zorg wel dat het de beschrijving relevant blijft voor je onderzoeksvraag. Denk hierbij aan demografische-, geografische- en gedragskenmerken.
Vervolgens bepaal je of je het onderzoek zelf wilt uitvoeren of wil laten uitvoeren door een onderzoeksbureau. Vaak kan je zelf al heel veel doen. Kijk bijvoorbeeld naar de informatie die je vanuit je huidige klantenbestand al hebt over deze groep, benader deze groep voor extra informatie en zoek daarnaast naar externe bronnen voor aanvullende informatie.
- Wat weet je al van je bestaande klanten?
Nu je plan is opgesteld ga je achterhalen wat je al van je bestaande klanten of je uitgekozen groep weet. Verzamel alle informatie die relevant is voor je onderzoek. Verzamel dus de klantdata die je hebt vanuit je bedrijfsvoering, maar verzamel ook nieuwe informatie door middel van het afnemen van interviews en enquêtes van klanten. Op deze manier breng je in kaart wat je al weet en welke informatie je nog mist om je vraag te kunnen beantwoorden. Misschien kom je erachter dat je al over meer informatie beschikt dan je dacht.
- Onderzoek je potentiële klanten
Nu je in kaart hebt gebracht wat je al weet kan je onderzoek doen naar de informatie die je nog niet hebt. Online is bijna alle benodigde informatie te vinden. Denk aan demografische, geografische en psychografische kenmerken.
Zo kun je op de website van de KvK terecht voor: bedrijfsinformatie, marktverkenningen, ondernemersprofielen, financiële gegevens, lokale en regionale informatie, trends en ontwikkelingen en netwerkmogelijkheden en evenementen.
Op de website van het CBS kan je veel vinden over: demografische gegevens, geografische gegevens, sociaal-economische gegevens, consumptie- en leefstijldata, digitale en technologische trends, gezondheid en welzijn, milieu en duurzaamheid en sectoranalyses.
Op de website van het Sociaal en Cultureel Planbureau is veel te vinden over: leefstijlen en sociale klassen, welzijn en levenskwaliteit, gezin en familie, onderwijs en arbeid, sociale en culturele participatie, normen en waarden, maatschappelijke trends en toekomstscenario’s, migratie en integratie, gezondheid en zorg en sociale ongelijkheid.
- Stel een klantprofiel op
Is je doelgroeponderzoek helemaal afgerond? Dan kun je klantprofielen opstellen. In deze stap creëer je fictieve personen die je doelgroep weerspiegelen. Zo breng je de resultaten van je onderzoek tot leven en kan je deze personen gebruiken voor je marketingstrategieën.

Afhankelijk van hoe groot je doelgroep is en uit hoeveel subgroepen deze bestaat, stel je verschillende klantprofielen op. Bestaat je doelgroep zowel uit werkenden als gepensioneerden? Dan stel je voor beide een klantprofiel op. Wij raden aan om dit voor elke subgroep te doen, maar maak er niet te veel (maximaal 5). Dit is om te voorkomen dat je in de laatste stap je focus, overzichtelijkheid en relevantie verliest.
Meer weten over een doelgroeponderzoek?
Zonder goed beeld van je doelgroep is het moeilijk om producten of diensten aan te bieden waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Daarom is het heel belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Wil je meer weten over doelgroeponderzoek? Neem contact met ons op. Wij van Bedrijfszaken.nl helpen je graag op weg om jouw product of dienst zo dadelijk aan te kunnen bieden aan de juiste doelgroep.