Een bekend model binnen de marketing- en ondernemerswereld is het SIVA model. Dit model wordt ook wel gezien als een alternatief op het 4P of 4C model en legt de nadruk op de klantgerichte benadering van marketing.
Wellicht heb je er al eens over gehoord op school of ben je deze al eens tegengekomen in een managementboek. Het SIVA model heeft hoe dan ook vele voordelen. Die lichten we in deze blog toe.
Wat is het SIVA-model?
In plaats van enkel te focussen op product, prijs, plaats en promotie, richt het SIVA-model zich op de oplossing die je biedt voor de behoeften van de klant, de informatie die je deelt, de waarde die je levert en de toegankelijkheid van je product of dienst, ook wel uitgewerkt in:
- Solution: de specifieke oplossing dat het product te bieden heeft
- Information: de manier waarop er wordt gecommuniceerd met de klant
- Value: de werkelijke waarde dat het product waard is voor de klant
- Access: bereikbaarheid en toegankelijkheid van het product
Hoe werkt het SIVA-model?
De kracht van het SIVA-model zit in de klantgerichte aanpak, daar waar het 4P of 4C model meer kijkt naar het product. Doordat er nu wordt ingespeeld op de klantwens, waarop het product vervolgens kan worden aangepast, is de kans op een succesvol product vele malen groter. De elementen in het SIVA-model zijn zorgvuldig ontworpen om de klant centraal te stellen in elke fase van het proces.
De 4 elementen toegelicht
Het SIVA-model is een mooie aanvulling op de gebruikelijke marketingmodellen, omdat het zich richt op de vier essentiële elementen die samen een klantgerichte strategie vormen. We lichten de 4 elementen graag toe.
1- Solution – Oplossing
De ‘Solution’ is in feite de oplossing op een probleem dat men ervaart bij bepaalde handelingen, in het dagelijks leven, op de werkvloer of tijdens een rit in de auto. Dit element draait vooral om het vinden van het pijnpunt van de klant, zodat je hier met je product op kunt inspelen.

Een voorbeeld van deze aanpak is een fitnessapp die zich richt op mensen die moeite hebben om gemotiveerd te blijven tijdens hun trainingen. Het pijnpunt van deze klanten is vaak het gebrek aan motivatie. Op dit ‘probleem’ van de fitnessapp inspelen door functies te bieden om toch voor die motivatie te zorgen.
2 – Information – Informatie
Waar ‘Promotie’ in het 4P model vooral gericht is op het adverteren van een product en het aantrekken van klanten door middel van verschillende marketingcommunicatiestrategieën, richt het ‘Information’-element in het SIVA-model zich op het verstrekken van relevante en waardevolle informatie. Dit element gaat dus veel dieper, daar waar het kijkt naar de informatie die klanten daadwerkelijk nodig hebben om een weloverwogen beslissing te nemen.
3 – Value – Waarde
Waarde is meer dan alleen geld. De ‘Prijs’ in het 4P model draait voornamelijk om de kosten van een product, terwijl het ‘Value’-element in het SIVA-model zich richt op de totale waarde
Die een klant voelt bij een product. Dat kan dus meer zijn dan alleen de waarde in geld.
Een voorbeeld. Een premium koffiemerk schenkt jou een heerlijke koffie. In plaats van dat jij het ziet als een lekkere drank die je 2,50 kost, zien anderen het wellicht weer als een waardevol momentje van ontspanning. Of denk eens aan een horloge, dat voor de een wordt geziens als een pronkstuk en door de ander als een functioneel hulpmiddel om op tijd te zijn.
4 – Access – Toegang
Dit is de mate waarin klanten toegang hebben tot een product of dienst. In het 4P model gaat het hier om de toegankelijkheid, ook wel ‘Plaats’. Denk bij ‘Access’ aan de wachttijden, schaarste en het gemak waarmee klanten hun gewenste product kunnen verkrijgen. Dit omvat niet alleen de fysieke beschikbaarheid in winkels, maar ook de online toegang via e-commerceplatforms en mobiele applicaties.
Het SIVA-model in vergelijking met het 4P model
Het 4P model is niet per se een verkeerd model. Ook dit theoretische model heeft bepaalde invalshoeken die absoluut van waarde kunnen zijn voor het ontwikkelen, introduceren of vermarkten van een product. Bij het 4P model ligt de focus meer productgebonden, daar waar het SIVA-model meer inzet op een klantgebonden focus.
In feite komen beide modellen met elkaar overeen, maar ligt alleen het perspectief anders. Zo is de ‘Solution’ in het SIVA-model, de ‘Prijs’ in het 4P model. En zo is ‘Value’ het ‘Product’ in het 4P-model.
Wanneer gebruik je het SIVA-model?
Het SIVA-model is breed inzetbaar en kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt, met name voor producten en diensten. Zo kan het SIVA-model worden toegepast bij het doen van marktonderzoek, het ontwikkelen van een nieuw product, het aanpassen van een bestaand product of het opmaken van een marketingstrategie. Daarnaast is het SIVA-model ook bijzonder nuttig bij het verbeteren van klantrelaties, omdat het bedrijven helpt om beter inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van hun klanten.
Meer weten over het SIVA-Model?
Het SIVA-model is slecht één van de vele praktische marketingmodellen die jou kunnen helpen bij het vormgeven of verbeteren van je productaanbod. Bij Bedrijfszaken.nl vertellen we je graag meer over de inhoud van het SIVA-model, evenals andere marketingstrategieën die je kunnen helpen om je aanbod te verbeteren.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van jouw product als beginnende ondernemer? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Ons team van experts staat klaar om al je vragen te beantwoorden en je te voorzien van gerichte adviezen.