Mag je zomaar een webshop beginnen?

Antoine Beckers

CTO – Bedrijfszaken.nl

Via Bedrijfszaken.nl helpen we startups en snelgroeiende ondernemingen de volgende stap te maken. 

Heb je wilde plannen om een geniaal nieuw product op de markt te brengen? Of is het altijd al je droom geweest om een eigen webshop op te richten? Dat juichen wij alleen maar toe! Met jaarlijks steeds meer webshops die het internet vullen, is het makkelijker dan ooit om een eigen online winkel te starten.

Toch gaat een webshop starten niet zonder slag of stoot. Je zult namelijk een aantal belangrijke stappen moeten doorlopen om legaal en professioneel te kunnen opereren. In deze blog vertellen we je er graag meer over. 

Waarom zou je een webshop beginnen? 

Met steeds meer webshops die je online tegenkomt is het niet gek dat je zelf ook de ambitie hebt om er ooit een op te starten. En de redenen daarvoor zijn niet vreemd. Een groeiend aantal webshops, en dus ook ondernemers, duidt er namelijk ook op dat het wel degelijk rendabel is om online te verkopen.

Daarnaast biedt een eigen webshop je de vrijheid om zelf te bepalen wat je verkoopt, zonder de kosten en beperkingen van een fysieke winkel. Je kunt veel zelf doen en dat maakt een webshop echt een eigen canvas waar je op kunt werken. Ideaal voor een fulltimejob, maar ook zeker wanneer je wat wilt bijverdienen! 

Een webshop beginnen: Wat heb je nodig? 

Voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt als webshop, zijn er een aantal belangrijke zaken die je zult moeten regelen. Het belangrijkste van allemaal? De website natuurlijk! Dit is de basis van je online winkel en moet gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en veilig zijn voor je klanten. Maar ook een bedrijfsnaam, logo en complete huisstijl zijn dingen die je niet mag vergeten.  Andere zaken die je zult moeten regelen? Die hebben we onderstaand voor je uitgewerkt! 

een webshop beginnen

1 – Een KvK inschrijving

Als je een webshop start word je gezien als ondernemer, en dan zul je dus een KvK registratie moeten hebben. Bij de Kamer van Koophandel registreer je je webshop als officiële onderneming, waarbij je een uniek KvK-nummer ontvangt. Dit nummer moet je vervolgens op je website en facturen vermelden. De KvK-inschrijving zorgt ervoor dat je officieel staat ingeschreven en geeft je ook een btw-nummer, dat essentieel is voor je btw-aangifte. 

2 – Vergeet de betaalmethodes niet

Je klanten moeten natuurlijk ook bestelling kunnen plaatsen en deze veilig kunnen afrekenen. Zorg ervoor dat je webshop verschillende betaalmethodes aanbiedt, zoals iDeal, creditcards, PayPal of achteraf betalen. In feite geldt hier: Hoe makkelijker je het maakt voor klanten om te betalen, hoe groter de kans dat ze hun aankoop voltooien.

3 – Een veilige webshop inclusief keurmerken

Er is tegenwoordig steeds meer bewustzijn rondom veilig shoppen. Het gevolg is dat iedere webshop de nodige keurmerken nodig heeft om vertrouwen te wekken bij klanten. Keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk laten zien dat je webshop voldoet aan belangrijke eisen op het gebied van veiligheid, transparantie en klantenservice. 

Ook voor iDeal betalingen zul je in het bezit moeten zijn van een aantal keurmerken. Deze keurmerken zorgen ervoor dat je betalingsprocessen voldoen aan de hoogste veiligheidseisen en dat klanten met een gerust hart hun aankopen kunnen doen. 

4 – Logistiek en verzending

Een webshop draait niet alleen om de verkoop, maar ook om het leveren van de producten aan je klanten. En natuurlijk op tijd, want een snelle en betrouwbare levering is cruciaal voor klanttevredenheid. Zorg ervoor dat je samenwerkt met een betrouwbare verzendpartner en zorg ook dat er altijd voorraad is. Goed georganiseerd te werk gaan is essentieel met een webshop. 

5 – En natuurlijk, producten

Je kan moeilijk producten verkopen die je niet hebt! Zonder je productassortiment is er immers geen webshop. Zorg er dan ook voor dat je weet wat je gaat verkopen, maar dat je ook een voorraad hebt en deze goed beheerd. Uiteindelijk wil je voorkomen dat klanten je website weer verlaten omdat ze erachter komen dat er geen producten zijn of dat de voorraad niet up-to-date is. 

De meest gemaakt fouten bij het starten van een webshop

Om je te behoeden voor beginnersfouten of valkuilen die lastig zijn om op te lossen, hebben we de belangrijkste valkuilen voor je op een rij gezet: 

  • Een webshop starten zonder plan of zonder te kijken naar de concurrentie
  • Onvoldoende inzicht in je doelgroep en de mensen die bij je kopen
  • Ontbreken van een converterende website die gericht is op verkoopstimulans
  • Het niet meten van je groei met de website
  • Te weinig aandacht besteed aan SEO-technische aspecten
  • Het gebrek aan een privacystatement 
  • Onvoldoende focus op klantbeleving
  • Geen helder retourbeleid, wat klanten kan afschrikken

Een webshop starten? Doe het goed met Bedrijfszaken

Heb je de ambitie om aan de slag te gaan met een eigen webshop? Zorg dat je niet tegen onnodige obstakels aanloopt door goed voorbereid te starten. Met de ondersteuning van Bedrijfszaken.nl leg je een stevige basis voor jouw online succes. 
Onze specialisten beschikken over de kennis en ervaring om je altijd te voorzien van praktisch advies en persoonlijke begeleiding. Neem dan ook contact met ons op wanneer je vragen hebt over het starten van een webshop.